debat

Een debat is eigenlijk een discussie met vooraf bepaalde duidelijke regels. De kunst van het debatteren is je tegenstander en het aanwezige publiek ervan te overtuigen dat je gelijk hebt. Dat debatteren kan op allerlei verschillende manieren verlopen: in groepjes of maar met twee leerlingen tegenover elkaar. Voor zo’n debat gelden strenge spelregels. Zo mag je elkaar natuurlijk niet uitschelden. Je moet altijd beleefd blijven en proberen met goed gekozen woorden overtuigende redenen (argumenten) aan te voeren waarom je iets vindt.

Debatteren kun je leren, en dat doen we op het Marnix Gymnasium in de lessen. Een paar keer per jaar zijn er landelijke debatwedstrijden, waar je aan mee kunt doen.

Europees parlement

In klas 5 debatteer je mee als een echte Europarlementariër. Trek je nette pak aan en kom naar het Model European Parliament (MEP). Met je medeleerlingen zit je in een van de Europese commissies en onderzoek je een Europees vraagstuk. Samen stel je een resolutie op en debatteer je met de andere Europarlementariërs over het onderwerp. De beste leerlingen worden door een externe jury uitgekozen om het Marnix Gymnasium op regionaal niveau te vertegenwoordigen op het Stadhuis. De winnaars van het regionale MEP gaan door naar de nationale vergadering in de Tweede Kamer!